יום ב', ז’ בסיון תשע”ח
דף הבית מנויים אודות חוברת דוגמא צור קשר נקודות מכירה
 
 
 
 
 
 
 
 
ראיון שנערך בין ארז כהן המו"ל של השבועון "אור קומיקס" לבין הכתב הכלכלי של "קו עיתונות דתית" חיים גיל, הראיון נערך כחודש לאחר שיצא השבועון לשוק ובו מנסה חיים גיל להתחקות אחר המניעים שעומדים מאחורי הפקת ענק זו...
23:06 (10/05/10) ארז כהן

הנה חלפו עברו להם החגים וחזרנו לשגרה. רגע לפני שניכנס לחורף הגשום והמבורך, לא יכולנו להתעלם מגשם מוצרי הקומיקס שפקד את מחוזותינו ומעורר לעיתים פולמוס ובדרך כלל סקרנות. מוצר חדש וייחודי משך לרגע את תשומת לבנו. חוברות קומיקס שבועיות בשם "אור קומיקס" המופצות בריכוזים החרדיים ומיועדות לילדים. ביקשנו להבין מה מביא אנשים להיכנס לשוק כה רווי, מהי המטרה שעומדת מאחורי הרעיון ואיך מצליחים (אם בכלל) למכור זאת בשוק החרדי הרווי בשפע של ספרות ילדים מרתקת. רשות הדיבור לארז כהן, המו"ל הצעיר והנמרץ: אתה לא ממציא את הגלגל, הקומיקס במחוזותינו הפך לנפוץ לפחות כמו הטלפון הכשר. יש ספרים, מדורי קומיקס בעיתונים ומגוון עצום של מוצרים כאלו. מה הבשורה שלכם? "המוצר שלנו לא קיים היום בשוק. נקודה. גם לא בשוק הכללי, שלא לדבר על השוק החרדי. חוברת קומיקס שבועית לא קיימת נכון להיום. יש מדורים לילדים בעיתונים, אך הם קצרים, קטנים, ולא תמיד מצליחים להעביר כמות מסרים שתצליח להשאיר משהו במוחו של הקורא. ספרים קיימים, אך כלכלית לא נותנים את המענה. בספר ישנם 90 עמודים והוא עולה לך בין 60 ל 80- שקל. אצלנו אתה רוכש חוברת מידי שבוע ב 6- שקלים, כך שבסכום של כ 24- שקל תקבל 100 עמודים של קומיקס והילד שלך יישאר מידי שבוע עם ציפייה לחוברת הבאה". אוקיי. הבנו את היתרון שלכם, אבל מה מביא אותך להיכנס לשוק כה רווי? "תראה, זה הז'אנר החדש של ספרי הילדים. בהעדר אמצעים ויזואליים אחרים, הקומיקס הולך ותופס מקום של כבוד בציבור החרדי. אבל הסיבה האמיתית היא שאני מתעסק בחינוך. אני מלמד בתלמוד תורה במשך כל השבוע, יום אחד בלבד אני מתעסק עם הנושא הזה, והגעתי למסקנה שעל מנת להעביר מסרים חינוכיים שיישארו במוחם של ילדים לשנים רבות, יש למצוא דרך מקורית. הקומיקס מהווה בהחלט דרך מקורית". די נדיר לראות מו"ל שעובד עם משרד פרסום. רוב המו"לים חכמים מדי מכדי לעבוד עם משרדי פרסום. "נכון. אנחנו עובדים עם 'מגזרים', ואני מודה שאנחנו לא מתיימרים להיות גם משרד פרסום ומפיצים. לשם כך אנחנו מעדיפים לעבוד עם המומחים. 'בר הפצות' עושים לנו את ההפצה ו'מגזרים' אמונים על הפרסום". מדוע בחרתם דווקא ב'מגזרים' וב'בר'? "מגזרים נותנים לנו מענה משולב גם לשוק הכללי, אנחנו בהחלט רוצים להגיע לשם ורואים בזה שליחות, להעניק ערכים חינוכיים באמצעות הכלי הזה גם לילדים שמוגדרים 'תינוקות שנשבו'. ובר הפצות היא זו שמפיצה את המודיע, את יתד נאמן ואת בקהילה, כך שהם מתאימים לנו ממש כמו כפפה ליד". כמה זמן אתם בשטח ואיך הציבור מקבל אתכם? "אענה לך מהסוף. הצלחנו להגיע ל 90%- מצפי המכירות שלנו. אפילו בחברת ההפצות מופתעים מהיקף החדירה שלנו לשוק. את זה עשינו בסייעתא דשמייא תוך חודש בלבד! אתה צריך לזכור שהחוברת הזו דורשת המון ארגון, זה לא רק הציור הטכני, העיבוד הממוחשב, ההדפסה וההפצה. כל רעיון שעולה מגיע לוועדה הרוחנית-החינוכית שמפקחת על התכנים וכל ציור עובר את עיניהם. אתה יכול לתאר לעצמך שלחודש הזה קדמה עבודה של חודשים רבים". זה נכון מה שאומרים שקומיקס הוא סיפור לילדים שההורים קוראים? "מסתבר שכן...".